Различни учения обединени в една група – институционализъм
Целият XX в
Торстейн Веблен
Различните школи разбират различни неща под институции. Най-общо казано това са правилата и принципите за поведение. Те довеждат до създаване на правови норми и обществени учреждения (наричани в днешно време институции).
Основни положения:
-
Индивидът не е калкулатор, който веднага изчислява удоволствието и тежестта, свързани с придобиването на блага.
Поведението не се определя от оптимизационни разчети, а от инстинкти, определящи целите и институции,
определящи средствата за постигането на тези цели.
Примерни инстинкти (“за цивилизационните народи на Запада”):
- Майчин инстинкт – ефективно използване на наличните ресурси за достигане на жизнените цели. Това е културно обусловен инстинкт за ефективно извършване на стопанска дейност.
- Родителски инстинкт – грижа за благата на дадена социална група и на обществото като цяло.
- Инстинкт за любопитство – безкористен стремеж към знания.
- Инстинкт за придобиване.
- Инстинкт за съперничество, агресия и желание за лична известност.
- Инстинкт на навика.
-
Действията на отделните субекти се определят от цялостната икономическа ситуация, а не обратното.
-
Основна задача на икономическата наука е да се разбере функционирането на стопанствата, а не да се правят прогнози и предсказания.
-
Икономиката не може да се представя като равновесна механична система.
Тя подлежи на еволюция, управлявана от процеси с кумулативен характер.
- Отношението към държавната намеса е благосклонно.